The Journal Gazette

Home Search
jgmobile.net

Al-Jazeera buys Current TV

LOS ANGELES – With its purchase of left-leaning Current TV, the Pan-Arab news channel Al-Jazeera has fulfilled a long-held quest to reach tens of millions of U.S. homes.

But its new audience immediately got a little smaller.

The country’s second-largest TV operator, Time Warner Cable Inc., dropped Current after the deal was confirmed Wednesday, a sign the channel will have an uphill climb to expand its reach.

“Our agreement with Current has been terminated and we will no longer be carrying the service. We are removing the service as quickly as possible,” the company said in a statement.

Still, the acquisition of Current, the news network that cofounded by former Vice President Al Gore, boosts Al-Jazeera’s reach in the U.S. beyond a few large U.S. metropolitan areas, including New York and Washington, nearly ninefold to about 40 million homes.

Gore confirmed the sale Wednesday, saying in a statement that Al-Jazeera shares Current TV’s mission “to give voice to those who are not typically heard; to speak truth to power; to provide independent and diverse points of view; and to tell the stories that no one else is telling.”

Al-Jazeera, owned by the government of Qatar, plans to gradually transform Current into a network called Al-Jazeera America by adding five to 10 new U.S. bureaus beyond the five it has now and hiring more journalists. More than half of the content will be U.S. news and the network will have its headquarters in New York, spokesman Stan Collender said.

Collender said there are no rules against foreign ownership of a cable channel – unlike the strict rules limiting foreign ownership of free-to-air TV stations. He said the move is based on demand, adding that 40 percent of viewing traffic on Al-Jazeera English’s website is from the U.S.

“This is a pure business decision based on recognized demand,” Collender said. “When people watch Al-Jazeera, they tend to like it a great deal.”

Previous to Al-Jazeera’s purchase, Current TV was in 60 million homes. It is carried by Comcast Corp., which owned less than a 10 percent stake in Current TV, as well as DirecTV. Neither company announced plans to drop the channel.

In 2010, Al-Jazeera English’s managing director, Tony Burman, blamed a “very aggressive hostility” from the Bush administration for reluctance among cable and satellite companies to show the network.

Even so, Al-Jazeera has garnered respect for its ability to build a serious news product in a short time. In a statement announcing the deal, it touted numerous U.S. journalism awards it received in 2012, including the Robert F. Kennedy Journalism Award Grand Prize and the Scripps Howard Award for Television/Cable In-Depth Reporting.

Associated Press writers David Bauder in New York and Adam Schreck in Baghdad contributed to this report.

Copyright © 2014, www.jgmobile.net